טיהור שפכים

מאת: עדי ליפשיץ ויובל בר אור

לגור בביוב

 

נכון לשנת 2016, מופקים בעולם כמיליוני

 

מלמ"ק שפכים בשנה!

 

על מי ומה משפיעה כמות השפכים???

מכון טיהור שפכים הוא מתקן המנקז אליו את השפכים של הביוב על מנת  לטהר ולנקות אותם.

שפכים הם נוזל מימי שכוללים תוצרי פסולת ביתיים, עירוניים, חקלאיים או תעשייתיים ומכילים חומרים מזהמים רבים.

הבעיה שלנו היא שבאזורים עם אוכלוסייה גדולה אנשים עוברים לגור בשולי העיר, אזור בו נמצאים מכוני טיהור השפכים ושאר שימושי קרקע לא נעימים.

מכוני טיהור השפכים משפיעים על סביבתם בצורות שונות. בתהליך טיהור השפכים, מנקזים תחילה את מי השפכים מכל המקורות בעיר, מעבירים אותם תהליכי פירוק באמצעות מיקרואורגניזמים לתרכובות פשוטות יותר ומכשירים אותם לשימוש חוזר. כאשר לא ניתן להשתמש שוב עם המים הממוחזרים, משתמשים בהם להשקיית שדות. תהליך טיהור זה מפיץ ריחות רעים לסביבה הקרובה ובעזרת הרוח הריח מופץ גם לאיזורים רחוקים יותר. זיהום ריח זה גורם לאנשים להימנע ממגורים בקרבת מתקנים אלה.

שימוש במי קולחין בחקלאות ותעשייה תורם למניעת זיהום הסביבה אולם שימוש יתר במי קולחין יגרום להמלחה של מי הקרקע והתהום.

חשיפתם של התושבים לבעיות סביבתיות מסוג זה, הולכת וגוברת עם השנים, ככל שגודל האוכלוסייה בעיר עולה והיצע משאב הקרקע הולך ופוחת.

יש מספר פתרונות לבעיות השפכים.

פירוק החומר לתרכובות פשוטות יותר על ידי מיקרואורגניזמים שהינם יצורים חד תאיים המפרקים חומרים אורגניים לאנאורגניים. היתרונות בתהליך הוא השימוש בתהליכים טבעיים, המאפשר פירוק לתוצר סופי לא רעיל, במינימום אנרגיה בהשוואה לשיטות אחרות כמו שריפות וחמצון.

ניצול הקרקע בצורה לא יעילה, ובניית בתים פרטיים נמוכים, גורמים לשכונות מגורים חדשות להידחק לשוליי העיר, שם נמצא גם מכון טיהור השפכים ולמרות שהבתים אינם צמודים למתקן טיהור השפכים, אפשר בהחלט להריח מהמרחק את הריח שהמתקן יוצר.

עם השנים, ככל שגודל השטח הזמין בעיר הולך ופוחת, יותר ויותר ראשי ערים נוקטים בגישת הפיתוח בר קיימא. ניתנים יותר ויותר אישורי בניה לבניינים רבי קומות, על מנת לנצל את השטח ביעילות רבה יותר וכך מנסים לשמור על קרקעות גם לדורות הבאים של אוכלוסיית העיר.

כתושבות רעננה, אנחנו ערות לתהליכי הבניה הנמרצים הקיימים בעיר ועדות לשינויים המבניים המתרחשים בה. שכונות חדשות מקיפות את חלקי העיר, כדוגמת שכונת נווה זמר, השונות במידה רבה מאופי הבניה המאפיין את מרכז העיר. צומחים יותר ויותר בניינים רבי קומות, שלהם חניונים תת קרקעיים כך שלמעשה צורת בניה זו מיישמת את גישת ה"פיתוח בר קיימא" שמטרתה חסכון במשאב קרקע לדורות הבאים של תושבי העיר.

טיהור שפכים