פעם מחזרנו

מאת: רן כהן ושלי קוסוי

 

 

בבית ספרינו המכנה את עצמו "בית ספר ירוק", הפסיקו למחזר… (!)          

בשנים עברו היו שלושה פחים בכל כיתה – פח למחזור נייר, פח למחזור בקבוקים ופח רגיל.

הפחים הוצבו במימון בית הספר והעיריה, פרויקט שנמשך מספר שנים בהצלחה.

בתחילת השנה גילינו להפתעתנו שמתוך שלושה פחים נותר פח אחד ויחיד.  

לאן נעלמו כל הפחים???

אם נחזור קצת אחורה נגלה כי מי שיזם את כל מהלך הפרדת הפסולת לפחי המחזור, הייתה מנהלת בית הספר הגברת פלורי ודרובניק, נושא שהיה חשוב לה מאוד לשם הגברת המודעות לחשיבות המחזור והפרדת הפסולת. מנהלת בית הספר ביחד עם ההנהלה רצו לקדם את נושא ההפרדה ברמה החינוכית, אולם בשל חוסר שיתוף פעולה של התלמידים ההנהלה ויתרה, פרויקט זה הופסק לגמרי וכל העבודה של שנים קודמות ירדה לטמיון.        

מראיון שקיימנו עם סגנית המנהלת רותי ספיון הגורם להפסקת הפרויקט היה חוסר יעילות והעדר שיתוף פעולה מצד התלמידים, שהפסיקו להתייחס לפחים השונים וכתוצאה מכך בית הספר כפי הנראה, ויתר לחלוטין על היוזמה.

 בחצי השנה שחלפה לא היה כל ניסיון ליזום מהלך להחזרת פחי המחזור לשורות בית הספר ומאז ביטול הפרויקט הוצב פח אחד בלבד בכל כיתה, לאיסוף כל הפסולת ללא הפרדה לסוגיה.

אנחנו קוראים לבית הספר להחזיר את הפרויקט לקדמותו ובכך לנקוט בגישת הפיתוח בר-קיימא הדוגלת בשמירה על משאבים לדורות הבאים.

לשם כך אנו מציעים מספר פתרונות שיוכלו לסייע בהחזרת הפרויקט: להגביר את המודעות בקרב הילדים ולהסביר להם את חומרת המצב וחשיבות הנושא. הגברת מודעות זו יכולה בהחלט לדרבן את התלמידים לשתף פעולה עם החזרתם של פחי המחזור לחלק בלתי נפרד משגרת חיי בית הספר. כמו כן, ניתן לעודד את הילדים למחזר גם מחוץ לשעות בית הספר. אם התלמידים יחזרו לשתף פעולה ויבינו את המצב, אנו סבורים כי לא תהיה בעיה להחזיר את פחי המחזור ולהמשיך למחזר ולהחזיר את המצב לקדמותו.

 עם השקעה של ההנהלה והתלמידים נוכל החזיר לבית הספר את השם המאפיין אותו "בית ספר ירוק"!